Comite Herdenkingen

Het Comité Herdenkingen opereert volledig zelfstandig en organiseert jaarlijks de dodenherdenkingen op 4 mei bij het monument aan de Lentfersweg en op de Joodse begraafplaats aan de Arend Baanstraat. 4 Mei valt dit jaar op een zaterdag (Sabbatdag), daarom zal de bijeenkomst op de Joodse begraafplaats plaatsvinden op 3 mei. Overige bijeenkomsten zullen zoals hieronder staat aangegeven, plaatsvinden op 4 mei.

Dodenherdenking (3 en) 4 mei 2019

Dodenherdenking (Joodse begraafplaats)
3 mei van 16:00 – 16:30 uur

Op 3 mei 2019 om 16:00 uur is de Dodenherdenking bij het monument op de begraafplaats van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap aan de Arend Baanstraat te Rijssen. Deelnemers aan de Stille Tocht naar de begraafplaats komen rond 15.40 uur bij elkaar op de parkeerplaats van sportcomplex de Koerbelt. Om 15.50 gaat de Stille Tocht naar de begraafplaats. Het Comité Herdenkingen verzoekt om de Stille Tocht ook echt een Stille Tocht te laten zijn.

Op de Joodse begraafplaats is een hoofddeksel voor mannen verplicht. De begraafplaats is eigendom van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap NIK). Iedereen wordt ook vriendelijk verzocht niet op de graven te lopen. Het kaddisj, het gebed voor de overledenen, zal worden voorgelezen  in het Hebreeuws door Jonathan Tavill en in het Nederlands door de voorzitter van het Comité herdenkingen. Er zullen bloemen worden gelegd bij het monument door leerlingen van openbare basisschool de Salto, het gemeentebestuur en andere organisaties en instellingen.

Bezinningsbijeenkomst (Schildkerk)
4 mei van 19:00 – 19:30 uur

De Dodenherdenking op 4 mei bij het oorlogsmonument wordt ook dit jaar weer voorafgegaan door een interkerkelijke bezinningsbijeenkomst in de hervormde Schildkerk. De bezinningsbijeenkomst wordt deze keer geleid door ds. S.W. Janse. Stadsorganist Dick Sanderman bespeelt het orgel. De bijeenkomst duurt van 19.00 tot 19.30 uur. De hoofdingang van de Schildkerk gaat open om 18.45 uur.

Na afloop kunnen de bezoekers desgewenst aansluiten bij de Stille Tocht naar het oorlogsmonument. Opstellen tussen het stadhuis en de Schildkerk in de Kerkstraat. De tamboers met omfloerste trom gaan voorop, daarna volgen de kransdragers, de nabestaanden, B en W, het Comité Herdenkingen Rijssen en de andere deelnemers.

Dodenherdenking (monument Lentfersweg)
4 mei van 19:30 – 20:15 uur

Op 4 mei om 20.00 uur zijn er de herdenkingsplechtigheden bij het oorlogsmonument aan de Lentfersweg. Aan deze herdenking wordt meegewerkt door het koperensemble, Hervormd Kerkkoor en Scouting Rijssen. Op verschillende momenten tijdens de plechtigheden lezen leerlingen hun gedichten voor. De Dodenherdenking op vrijdag 4 mei bij het oorlogsmonument wordt voorafgegaan door een interkerkelijke bezinningsbijeenkomst in de hervormde Schildkerk.

Na afloop kunnen de bezoekers, als ze dat willen, aansluiten bij de Stille Tocht naar het oorlogsmonument. Opstellen tussen het stadhuis en de Schildkerk in de Kerkstraat. Tamboers met omfloerste trom gaan voorop, daarna volgen de kransdragers, de nabestaanden, B en W, het Comité Herdenkingen Rijssen en de andere deelnemers.

Bij de herdenkingsplechtigheid aan de Lentfersweg is een erewacht aanwezig van de Rijssense brandweer en de Natres. Hoornblazer Johan Kalter blaast The Last Post. Het koperensemble speelt koraalmuziek. De kransen worden gedragen door oud-mariniers en Locoburgemeester Beens houdt een toespraak. Er zullen kransen worden gelegd en ter afsluiting zal gezamenlijk het volkslied worden gezongen.

Kijk voor meer informatie op de Facebookpagina van het Comité Herdenkingen.

Bedrijvenuurtje

Oosterhoffair