Spellencircuit

Spellencircuit 2019

Vrijwilligers gezocht! (Klik hier voor meer informatie)

Voor de kinderen van zes tot twaalf jaar wordt er ook dit jaar weer een super spellencircuit gehouden. Net als vorig jaar zijn er allerlei spellen waaraan de kinderen mee kunnen doen. Het circuit duurt tot 16.30 uur.

De spellen staan verspreid over de evenementenweide bij het oosterhofbos.

Stempelkaarten zijn verkrijgbaar bij de stand van de Oranjevereniging op het spellencircuit. Voor elk spel waaraan wordt meegedaan krijgen de deelnemers een stempel. De deelnemers kunnen bijvoorbeeld een stempel krijgen voor het klimmen en klauteren over een glijhelling, maar ook voor het ophalen van wat lekkers.

Wie aan het eind van de middag acht stempels of meer bij elkaar heeft, maakt kans op een superprijs.

Voor alle deelnemers die hun stempelkaart inleveren voor 17.00 uur is er een herinnering aan deze leuke spellenmiddag. Als extraatje worden uit de ingeleverde kaarten drie winnaars getrokken. De kaarten kunnen ingeleverd worden bij de stand van de Oranjevereniging

Dodenherdenking 4 mei 2019

Dodenherdenking (Joodse begraafplaats)
4 mei van 16:00 – 16:30 uur

Op 4 mei 2019 om 16:00 uur is de Dodenherdenking bij het monument op de begraafplaats van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap aan de Arend Baanstraat te Rijssen. Deelnemers aan de Stille Tocht naar de begraafplaats komen rond 15.40 uur bij elkaar op de parkeerplaats van sportcomplex de Koerbelt. Om 15.50 gaat de Stille Tocht naar de begraafplaats. Het Comité Herdenkingen verzoekt om de Stille Tocht ook echt een Stille Tocht te laten zijn.

Op de Joodse begraafplaats is een hoofddeksel voor mannen verplicht. De begraafplaats is eigendom van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap NIK). Iedereen wordt ook vriendelijk verzocht niet op de graven te lopen. Het kaddisj, het gebed voor de overledenen, zal worden voorgelezen in het Hebreeuws en het Nederlands. Er zullen bloemen worden gelegd bij het monument door leerlingen van openbare basisschool de Salto, het gemeentebestuur en andere organisaties en instellingen.

Bezinningsbijeenkomst (Schildkerk)
4 mei van 19:00 – 19:30 uur

De Dodenherdenking op 4 mei bij het oorlogsmonument wordt ook dit jaar weer voorafgegaan door een interkerkelijke bezinningsbijeenkomst in de hervormde Schildkerk. De bezinningsbijeenkomst wordt deze keer geleid door ds. H. Lassche. Stadsorganist Dick Sanderman bespeelt het orgel. De bijeenkomst duurt van 19.00 tot 19.30 uur. De hoofdingang van de Schildkerk gaat open om 18.45 uur.

Na afloop kunnen de bezoekers desgewenst aansluiten bij de Stille Tocht naar het oorlogsmonument. Opstellen tussen het stadhuis en de Schildkerk in de Kerkstraat. De tamboers van Wilhelmina met omfloerste trom gaan voorop, daarna volgen de kransdragers, de nabestaanden, B en W, het Comité Herdenkingen Rijssen en de andere deelnemers.

Dodenherdenking (monument Lentfersweg)
4 mei van 19:30 – 20:15 uur

Op 4 mei om 20.00 uur zijn er de herdenkingsplechtigheden bij het oorlogsmonument aan de Lentfersweg. Aan deze herdenking wordt meegewerkt door het koperensemble van muziekvereniging Wilhelmina, popkoor Pursang en Scouting Rijssen. Op verschillende momenten tijdens de plechtigheden lezen leerlingen hun gedichten voor. De Dodenherdenking op vrijdag 4 mei bij het oorlogsmonument wordt voorafgegaan door een interkerkelijke bezinningsbijeenkomst in de hervormde Schildkerk. Deze bijeenkomst wordt deze keer geleid door ds. C. L. Onderdelinden. Stadsorganist Dick Sanderman bespeelt het orgel. De bijeenkomst duurt van 19.00 tot 19.30 uur. De hoofdingang van de Schildkerk gaat open om 18.45 uur.

Na afloop kunnen de bezoekers, als ze dat willen, aansluiten bij de Stille Tocht naar het oorlogsmonument. Opstellen tussen het stadhuis en de Schildkerk in de Kerkstraat. Tamboers met omfloerste trom gaan voorop, daarna volgen de kransdragers, de nabestaanden, B en W, het Comité Herdenkingen Rijssen en de andere deelnemers.

Bij de herdenkingsplechtigheid aan de Lentfersweg is een erewacht aanwezig van de Rijssense brandweer en de Natres. Hoornblazer Johan Kalter blaast The Last Post. Het koperensemble van Wilhelmina speelt koraalmuziek. De kransen worden gedragen door oud-mariniers en burgemeester Hofland houdt een toespraak evenals oud-vluchteling Isa Kahraman. Er zullen kransen worden gelegd en ter afsluiting zal gezamenlijk het volkslied worden gezongen.

Kijk voor meer informatie op de Facebookpagina van het Comité Herdenkingen.

Bedrijvenuurtje

Oosterhoffair